Rozhovor Václav Šafář
Od malička pro mě bylo město Ledvice něco jako konec světa. Nikdy jsem nechápala, že tam i zpět vede jen jedna cesta. O to větším překvapením pro mě bylo, že zde žije velmi zajímavá osobnost automobilového sportu.
Václav Šafář začal s motokárovým sportem teprve v 11-ti letech, ale svým soupeřům se velmi rychle vyrovnal. Ve svých 15-ti letech zvítězil v Itálii v Mezinárodním finále celosvětové motokárové série Easykart v kubatuře 100ccm a stal se tak třetím Čechem, kterému se v celosvětové konkurenci podařilo vyhrát.
V současné době je prvním českým jezdcem ve formuli 4.
Tvůj život je spjatý s Ledvicemi a okolím. Jaký máš vztah k tomuto regionu a jak tě ovlivnil?
Jsem v Ledvicích doma. Když někde žijete 20 let, tak je to asi přirozené. Na základku jsem chodil do Hostomic a na střední do Teplic. Během tréninků fyzičky jsem teplický okres projel na kole křížem krážem, takže to tu dost dobře znám hlavně ze sedla kola.
Jako automobilový závodník mám štěstí, že mám 15 minut od domu mostecký závodní okruh. Objel jsem po závodech kus Evropy a podle toho usuzuju, jak unikátní závodní okruh v Mostě je. V řadě zemí se jim ani nesní o tom, že by podobný okruh měli.
Jak mne region ovlivnil? Určitě mě nasměroval k závodění. Můj děda a táta jezdili na závody do Mostu a později brali s sebou i mne. Nakonec mne táta přivedl přes kamarády z Oldřichova u Duchcova k závodění v motokárách.
Město Ledvice a Severočeské doly mne navíc finančně podporují od mých 14-ti let. Mít podporu domácích je vždy skvělé.
Jaké jsou tvé největší úspěchy v soutěži motokár?
Největší úspěch mám z roku 2013, kdy jsem zvítězil v Itálii v Mezinárodním finále celosvětové motokárové serie Easykart v kubatuře 100ccm. Ve stejném roce jsem získal titul Mistra České republiky v teplickém týmu OK Kart v nejprestižnější juniorské kategorii KF Junior s motory 125 ccm o slušném výkonu 40 koní.
V roce 2013 jsem byl italskou továrnou Birel (výrobcem motokár s celosvětovou působností) zařazen do Easykart Driver programu a v italském týmu Emiliakart jsme to zúročili právě vítězstvím v již zmiňovaném závodě.
Objektivně však musím dodat, že na nejvyšší světovou motokárovou ligu Mistrovství světa, Mistrovství Evropy a World Karting Series (WSK), jsme nikdy neměli dostatečný rozpočet.
Na takové závody potřebujete více jak 100 000 Euro ročně. Pokud tyto finance nemáte, nemůžete se takových závodů s nejlepšími jezdci a týmy světa účastnit. Proto jsme v motokárách pravidelně startovali ve finančně méně nákladné italské sérii Easykart.
VÁCLAV ŠAFÁŘ (20 let)
Žije v Ledvicích
Vystudoval střední školu technickou AGC a.s. v Teplicích
Je majitelem společnosti Pit stop wash Galerie Teplice
Od dětství miloval závody a jako většina závodníku začínal v závodech motokár
Vyhrál první místo v Itálii v Mezinárodním finále celosvětové motokárové série Easykart
V roce 2017 se stal prvním českým šampionem formule 4
Jaká byla tvoje cesta od motokáry k formuli 4?
Po vítězství v Mezinárodním finále motokár jsem byl již jednou nohou v továrním týmu Praga (česká značka a přední světový výrobce motokár s továrnou v Itálii). Bohužel mě tým Praga zapomněl přihlásit do Mistrovství Evropy. Světová organizace CIK-FIA byla s posunutím termínu přihlášky neoblomná. Tehdy jsem přestal jezdit velké mezinárodní závody, aniž bych u Pragy vlastně začal.
Rok poté jsme hledali jiné možnosti a od továrny Praga jsem dostal příležitost v 16-ti letech testovat jejich skvělý sportovní vůz Praga R1. Tento test byl prvním krokem z motokár do velkého auta.
V roce 2015 jsem začal závodit v mosteckém týmu HKC racing s formulí v unikátní závodní sérii Carboniacup mosteckého nadšence Davida Frička. Závody motokár na špičkové úrovni jsou finančně téměř stejně nákladné jako formule, proto jsme se pro zavodní sezónu 2016 rozhodli jezdit už jen formule.
Jízda ve formuli na okruhu je o dost větší zážitek a adrenalin. V zatáčkách cítíte přetížení a jedete téměř celou dobu průměrnou rychlostí kolem 180km/h. Ani na chvíli se nesmíte přestat soustředit.
Od roku 2016 jsem závodil s formulí v chomutovském týmu Chabrmotorsport s národní formulí a získal titul ve formuli Junior v ESET V4 CUP. V Mistrovství ČR jsem v celkovém pořadí skončil třetí, i když jsem startoval jen v polovině závodů.
V roce 2017 jsme začali jezdit formuli 4 v brněnském týmu GT2 Motorsport a chomutovském Chabrmotorsport v šampionátu FIA střední Evropy.
V té době jsme získali ocenění českého šampiona v ESET V4 CUP i 1. místo ve FIA šampionátu střední Evropy.
Kdo ti na cestě k závodům formulí nejvíce pomohl?
Nejvíce mi pomohl brněnský tým GT2 motorsport, který mne vlastně pomáhal už od raných motokárových let. Dále mostecký HKC racing a také chomutovský Chabrmotorsport. Bez financí se však nedá realizovat žádné motoristické závodění a proto musím říct, že nejvíce mi pomohly finance od rodičů a všech našich sponzorů.
Formule jako takové si lidé často spojují s dobrými sponzory a kontakty. Je složité vytvořit si zázemí a podmínky pro tento sport?
Zajištění zázemí a podmínek pro formulový sport je to nejsložitější, co musíte získat. Trvalo nám několik let, než jsme našli většího sponzora, který pokryl alespoň část nákladů na závodní sezónu.
Většina jezdců včetně mě by nikdy nezávodila, kdyby velkou část nákladů neinvestovali rodiče. Čím kvalitnější a profesionálnější tým, tím i dražší.
Zjednodušeně ve vrcholném závodění jako je mistrovství světa ve formulích, uspějí často synové bývalých jezdců formule 1. Zhruba od 7-15 let, si musí závodník projít první ligou motokárového sportu. To jsou nejtvrdší závody s nejlepšími jezdci světa. Za tu dobu musejí většinou rodiče zaplatit 600 000 – 1 000 000 Euro a to se ještě pohybujeme na spodní hranici.
Na tvých webových stránkách je uvedeno, že jsi první český jezdec ve formuli 4. Pro představu jaké zastoupení má česká Republika ve světě formulí?
>
V zahraničí je všechno o velkých penězích, proto tam závodilo nebo závodí jen málo Čechů. Jeden závod v zahraničí vyjde finančně jako celá sezóna v ČR.
Jako první Čech jsem startoval v závodě Formule 4 v Italské Monze v roce 2016. V tomto závodě jsem jel společně Mickem Schumacherem, synem Michaela Schumachera. Stal jsem se tak prvním klukem z Čech, který prvně jel v závod formule 4. Na poprvé jsme dojel na 13. Místě z 30 závodníků, což považuji za skvělý výsledek.
Dnes je v zastoupení ČR v závodech formulí mezi juniory do 21 let pouze šest závodníků ( Jmenovitě to jsou Ptáček, Beckhäuser, Šafář, Kácovský, Korený a Pros).
V roce 2019 přibude ještě úspěšný juniorský motokárista Roman Staněk.
V loňské sezóně jsem startoval v závodě Formule 4 na německém Hockenheimu, tyhle závody byly součástí závodního víkendu F1. Byl to velký zážitek závodit před tolika diváky a potkávat se v zázemí s hvězdami Formule 1.
V loňském roce sis v Brně vyzkoušel jízdu s formulí 3. Musím se přiznat, že jsem se začala ztrácet ve výčtu různých kategorií závodů. Mohl bys mi zjednodušeně vysvětlit hierarchii soutěží ve formulích?
V září 2018 jsem si splnil jeden ze svých závodnických snů – startoval jsem poprvé ve formuli 3 a navíc před českými diváky na Automotodromu v Brně. To, že se mi podařilo v sobotním závodě napoprvé hned zvítězit, pro mne bylo nepředstavitelné. V domácím závodě nezvítězil český jezdec minimálně 10 let a nám se to podařilo hned při prvním startu.
Formulové kategorie F3 a F4 se jezdí po Evropě v řadě zemí jako národní, nebo i mezinárodní mistrovství. Závody F1 a F2 se jezdí pouze jako celosvětový šampionát.
Vůz formule 1 má největší křídla a naopak formule 4 má křídla nejmenší.
Zde jsou zásadní parametry odlišující jednotlivé formulové kategorie:
váha (i s jezdcem) | výkon | max. rychlost | |
Formule 1 | 733kg | 1000 koní | 350 km/h |
Formule 2 | 750kg | 620 koní | 330 km/h |
Formule 3 | 580kg | 220 koní | 270 km/h |
Formule 4 | 570kg | 160 koní | 240 km/h |
Nenechte se zmýlit maximálními rychlostmi, které formule dosahují jen na dlouhých rovinkách. Formule jsou specifické tím, že jezdí stejně rychle na rovinkách jako v zatáčkách. Právě díky přítlačným křídlům i v zatáčkách získávají velice lehké formule spoustu času oproti těm nejlepším sportovním autům, která váží cca 1300 kg a mají třeba i 700 koní. V souboji s formulí na čas nemohou nejlepší sportovní vozy porazit formuli 3 leckdy ani formuli 4.
Jaké jsou tvé plány a cíle do budoucna?
Hledání velkého sponzora. Jsem přesvědčen, že když budu mít sponzora, který mne podpoří v závodění ve formuli 3 po celou závodní sezonu, můžu vyhrát šampionát FIA střední Evropy. Nadále chci podnikat a být každým rokem úspěšnější.
AK