Rozhovor s Vendulou Fremlovou
Kulturní program na bílinsku zanedlouho oživí další pozoruhodná umělecká akce. Ve dnech 12.-13.7. znovu otevřou dveře dávno zapomenuté kostely v Bílině, Hrobčicích a Chouči, kde proběhne první ročník festivalu Bílinale.
Velké zásluhy na celém projektu má spolek Omnium, který se snaží vdechnout život zapomenutým památkám. Pokud tedy zrovna nejste fanoušky moderního umění, oceníte jedinečnou možnost zavítat do prostor, které nejsou veřejnosti běžně otevřené. A co víc, možná budete i příjemně překvapeni.
Kurátorka festivalu Vendula Fremlová nám poskytla rozhovor, díky němuž zjistíte více a doufáme, že vás i naláká k návštěvě této jedinečné a netradiční kulturní akce.
První ročník uměleckého festivalu Bílinale má za cíl oživit tři opuštěné a nevyužívané kostely, které vlastní spolek Omnium. Akce z nich učiní, alespoň na dobu konání festivalu, opět středobod určité komunity a společnosti, středobod dění. Diváci se mohou těšit na obrazy, fotografie, objekty, interaktivní instalace, v pátek a v sobotu v odpoledních a večerních hodinách také na nejrůznější performance a vystoupení.
Festival má podtitul Nádech a výdech. Co si pod tím můžeme představit, aniž bychom prozrazovaly detaily?
Názvem Nádech/Výdech je obrazně myšleno jednak oživení opuštěných kostelů – kostely budou na chvíli opět žít, dýchat. Současně je dýchání také určitý základní rytmus, a umělci se pokusí uměleckými prostředky znovu rytmizovat, rozčlenit sakrální prostor. V neposlední řadě můžeme dýchání asociovat s pohybem nahoru a dolů, což je opět výstižné přirovnání pro stav kostelů – ze stavby, která byla důležitou, nezbytnou součástí života obcí a komunit, se na jistou dobu staly zapomenuté stavby, bez smyslu a využití.
V bývalých Sudetech v Ústeckém kraji je mnoho zaniklých památek. Proč jste pro akci vybrali zrovna bílinské kostely?
Tuto otázku by měli zodpovědět pořadatelé akce – spolek Omnium. Spolek Omnium se věnuje dlouhodobě péči o zanikající a ohrožené sakrální památky napříč oblastí Sudet, a to jak v rovině praxe (brigády, workcampy, rekonstrukce…), tak v rovině teorie (pořádají různé konference apod.) Na přelomu let 2017 a 2018 se Omniu podařilo získat tyto kostely na Bílinsku (kostel Zvěstování Panny Marie v Bílině, kostel sv. Havla v Hrobčicích a kostel sv. Kateřiny v Chouči), což je vlastně jen výchozí pozice pro začátek práce na jejich udržování a obnově. Umělecký festival je po několika workcampech a koncertech v kostelech jedním z prvních kroků.
Opuštěné sakrální stavby se přímo nabízejí pro umělecké využití. Samotná atmosféra těchto míst má své kouzlo, ale váš festival bude ve znamení performancí a instalací, které jsou velmi moderní. Je to pro umělce výzva nebo obtíž, skloubit tradici a moderní ideje?
Umělci obecně v současné době preferují site-specific instalace, tedy umělecká díla, která vznikají na míru a dle podmínek konkrétního místa a situace. Bílinale představí jak takovéto instalace, tak díla již hotová. Také se budou konat performance, tedy akce, které budou interagovat s konkrétními díly. V obou případech je to způsob, jak vtáhnout konkrétní místo i návštěvníky do hry.
Určitě. Je to velmi podstatné. Zastoupení umělci a umělkyně se dlouhodobě věnují česko-německé a německo-české paměti, mají za sebou intervence do sakrálních prostorů – tedy s tímto velmi specifickým formátem pracují. Například umělkyně a sklářka Lada Semecká nyní navrhuje nové vitráže do kostela v Petrovicích. Susan Donath se věnuje obnově památníků a hrobů – mimo jiné adoptovala starou česko-německou hrobku na hřbitově na Střekově v Ústí nad Labem.
AK
Program akce ke stažení ZDE
www.omniumos.cz